Pages

gunung datuk, rembau

Assalamualaikum..hai hai.. da lama tak update blog.. *sapu habuk dan sesawang yang melekat kat blog..tehee korang sihat? harap korang sihat la.kalo tak sihat, ce telan panadol sepapan..confirm gol. tak pe nanti aku bacakan yassin untuk korang..eh eh aku gurau je la..jangan serious sangat.. hee..

ok kali nie entry pasal mendaki gunung datuk.nie gunung yang kat atas nie.. ce dongak..ala tomey2x.. haha plan nak mendaki nie memang berkurun lama aku rasa.. masa cuti semester lepas, kalo tak silap. tapi baru sekarang, tercapai jugak hasrat dihati menawan puncak gunung daik bercabang tiga, hati yang baik terkenang juga.. eh eh berpantun pulok, uolllsss haha.. aku pergi masa tu dengan Kuzairi (member sekolah menengah) dan Bad(kawan kuzai)

*flashback

phewiitt *bunyi tweet masuk, kononnya la kan haha

kuzai: bila nak hiking?

hah, orang yang nak bawak aku ke gunung datuk dah bertanya.. so aku deal la dengan dia.. kitorang pergi hari rabu bersamaan 26 disember 2012.. pukul 7 pagi gerak, katanya.. aku bangun pukul 6 lebih mase tu.. excited la katakan.. haha..bangun-bangun aku pi call si budak tu.. nak tanya whether dia da bangun atau tak.. kalo belum bangun, memang penyekeh aku hadiahkan nanti.. haha.. siap siap dan terus siap.aku pun tengok jam menunjukkan pukul 7..okay tunggu sat.. then tetibe mesej masuk..

phewitt *bunyi mesej masuk..

no yang x dikenali masuk..then aku call..rupanya kuzai  tanya rumah aku mane satu..then aku cakap lepas sekolah, belok kanan. then terus and bla bla bla blaa.. so aku pun keluar la rumah.before that, salam my mom dulu.mintak restu..my mom siap pesan..

my mom : " aida, sampai nanti baca al-fatihah. ayat 3 qul..
aku : okay mamy..aida pergi dulu yea..assalamualaikum
        *sambil salam tangan dan kiss pipi kiri dan kanan

kereta kuzai pun sampai.. aku pun masuk ke dalam kereta.. kuzai cakap sorry late. aku pun just cakap.tak ape.. hee.. tak silap aku, sampai gunung datuk, rembau dalam pukul 9 lebih.. sebab singgah petronas, kedai makan..dengan salah masuk simpangnya..dan masa da sampai tu kena tunggu lagi, sebab kena register dulu.. takut hilang ke hape.. tunggu punya tunggu..kelibat orang yang jaga kaunter, x nampak2x.. aiseymaann mane nie.. tengok banner ada no.. aku pun try call. pakcik tu kate, ade pembantu kat sane.ok batang hidung pun tak nampak.. cuma kucing je ada..tibe-tibe rasa nak terkucil pulak.pergi la tandas kejap.. okay tandas dia agak scary sikit.. haha bukan ape, tak ada orang..nasib baik siang.. pheww.. da sudah tu, pi turun balik..ada kereta polis bantuan kot dengan van plus.. ok semuanya lelaki dan sudah berumur.tiada yang sebaya aku..*hampa rasa hati.. haha :p

pondok pendaftaran..

dalam pukul 10 macam tu, ada pak cik nie tanya. da call ke no tu.. kuzai jawab, da call da.owner tu kata, pembantu dia ada kat bilik tepi tangki air tu. pak cik tu pun pergi tengok. tak ada pula. then aku nampak dia pegang buku dan pen. eh dia ke pembantu tu atau orang lain.ok lupakan, sebab aku excited giler nak tawan puncak gunung datuk.. hehe. kitorang bagi plus team, register dulu. lepas register, kena bayar RM5 seorang.. kira okay la, murah..kitorang warm up sikit2x dan tumpang mengaminkan doa dari wakil team plus.semoga selamat sampai dan selamat balik dengan izin Allah.. amiinn
kitorang bagi team plus jalan dulu sebab Bad yang suruh.. aku pun okay kan jela.. ape yang penting aku sorang je pompuan..team plus tak ade sorang pompuan pun.. sedih sob sob *tetiba haha

keadaan kasut masa nak pergi..
padahal nak tunjuk jenama kasut..haha mane ade larh -.-

maka, bermulalah ekspedisi kitorang menawan gunung datuk.. ok seriously, sangat-sangat mencabar stamina, minda dan fizikal korang.. aku rasa jantung aku makin mengecut sebab terlalu penat.. susah nak bernafas sebab aku bernafas tak teratur. kalo aku penat, aku bernafas memang tunggang langgang la.. tapi aku cuba maintain dan tenangkan fikiran sekejap. okay inhale,out.inhale,out.. okay beransur okay.so kitorang pun teruskan pendakian.. so sesiapa yang pernah naik broga hills tu.wa cakap, broga hill tu as simple as 1 2 3.. tak mencabar sangat.. gunung datuk nie, dengan akar dia, tunggul, batu, tanah licin dan sebagainya semua ada.. haha kena berhati-hati la sebab licin sangat. jap aku selitkan gambar.keadaan gunung datuk.lagipun aku tak ambil banyak sangat gambar.sebab terlalu penat kot.

nie kepada sesiapa yang nak check-in..
 boleh la singgah.. haha

keadaan jalan gunung..
dengan akar dan batu..

nanti ko jalan-jalan sambil makan lollipop..
ko akan nampak batu besar nie..
thats mean, nak dekat sampai.. pheww penat @_@

kitorang just berehat dalam 30 saat cam tula.paling lama dalam 45 saat..tak boleh berhenti lama-lama.
takut lagi penat..yang aku pelik, kenape kaki aku berdarah.pacat ke yang gigit.. mana hilangnya pacat yang budiman yang telah gigit kaki aku nie.. baru aku nak panggang..boleh makan kat atas puncak nanti.. haha choiii.. semasa perjalanan nak sampai ke puncak, dengar la bunyi apa entah..maybe binatang kot.. *ayat menyedapkan hati..haha so sebagai langkah berjaga-jaga.aku baca ayat Qursi dengan ayat 3 qul.. aku baca untuk keselamtan diri juga.. insha Allah dengan izin Allah.. DIA akan membantu kita semasa kita tengah kesusahan atau dalam kesulitan.. da baca-baca semua.. alhamdulillah tak ada pape pun..cuma binatang tengah bergurau senda dengan kaum dia sendiri..maybe? haha okay da nak sampai puncak, ko kena naik tangga..tangga besi..tangga yang pertama, tersangat la tinggi.. gayat la juga.. haha tanga yang kedua..tak ade la tinggi sangat.da nama tangga yang kedua.so kena panjat 2 tangga..baru boleh sampai ke puncak..kitorang sampai ke puncak dalam 1 jam 45 minit.. kalo x silap..

yang nie tangga yang kedua..
sebelum sampai ke puncak..

reaksi Bad.. da lepas tangga yang kedua..

reaksi kitorang setelah berjaya sampai ke puncak..

saya sedia melaporkan diri, tuan!!
muka poyo, da sampai ke puncak.. haha

bila da sampai puncak, perasaan kau semua berbaur.. gembira, kagum, penat semuanya lah..ape yang penting, bila da sampai puncak aku cakap dalam hati.." subhanallah, sungguh indah ciptaaanMu, ya Allah"..seriously cantik sangat-sangat pemandangan..aku cakap angin kat puncak sangat-sangat kuat.. aku rasa nak terbang la jugak.. yela aku nie da la sekeping..confirm boleh melayang, kalo tak pasak kaki, kuat-kuat.. ececehh macam silat la pulak, nak pasak kaki bagai.. haha.. mase tu, angin pun sejuk la jugak.. aircond semula jadi.memang nyaman.. kitorang siap terbersin-bersin sebab sejuk..

keadaan yang menyambut kedatangan kitorang..
mendung nak hujan..dari atas puncak, boleh nampak selat melaka..

okay, yang pakai baju merah nie la team plus..
best jugak la ada dorang nie..
penyeri di atas puncak.. haha

yang aku tak boleh lupa.. ada la sorang ahli team plus tanya kat member dia..dia punya conversation dia macam nie..

A : weyh, kiblat arah mane yea?
B : hah, dimana ada awek, disitu lah kiblat..

awek tu, dia maksudkan aku..sebab aku sorang je perempuan atas puncak tu.. ok sengal giler weyh. mazhab mane dorang belajar pun, aku tak tahu..tapi aku tahu, dorang hanya bergurau manja je tu.. haha.. ada dorang(team plus), best jugak la..boleh gak aku gelak-gelak atas puncak tu.. hee

yang aku nak tunjuk kat sini..
nampak tak air yang bertakung tu..
orang kata, tu tapak kaki hang tuah..
tapi tak tahu la betul ke tidak.. wallahualam

aku duduk kat puncak tu dekat satu jam jugak.. rasa macam x nak turun je, sebab best sangat.. layan blues(jiwang) kat atas tu.. haha lagipun masa tu, langit gelap nak hujan.masa kitorang nak turun, gerimis pulak tu.. paling best, nak turun kan jalan licin.aku tergelincir..ok nice.. nasib baik sempat paut kat mana-mana akar, kalo tak..muka confirm calar.. turun harga hantaran.. haha masa kitorang turun pulak dalam satu jam je.. kira cepat jugak la.. aku da macam ape entah.lompat sane sini..sebab aku tengok kuzai..kemain cepat dia berlari..yela laki kan..kalo jatuh, sakit diorang tetap cool.. haha bila da sampai bawah, pheww lega sangat-sangat.. hah bagi sesiapa nak mandi kat situ pun boleh.. ade jeram kat situ..eh bukan la jeram, aishh tengok je la gambar kat bawah nie.. hee

hah nie la dia tempat mandi tu..
air die sejuk kot..

owh yeah.. hah tu dia rupa kasut aku..
banyak kotor ma.. haha

da turun tu, kitorang pun balik dengan rasa penat, gembira, selsema semua nya la..apa yang penting aku puas.. thanx to kuzai and bad sebab sudi bawak aku pegi sini.. hehe sebelum tu singgah makan dulu kat stadium paroi.. aku makan char kuey teow..banyak nye udang pak cik nie letak..aku pun bagi kucing..memang da rezeki dia kan.da habis makan, kitorang pun gerak balik.. sampai rumah aku, muncul la si emy, budak yang baru aku kenal tu.. malas aku nak cerita pasal dia.. hehe dia datang sebab nak ambil beg dia.. dengan tak mandi, aku terus tidur. letih seyh.. aku terjaga dalam pukul 6 petang.. okay habes cerita pasal gunung datuk..

malam tu pulak, aku lepak dengan kuzai lagi.nyibuk je budak nie.. dengan abg kawasan.. dia ajak karok.. aku pun okay kan je.. hee..sebelum tu makan marrybrown.. nak karok kat MBO tapi semua penuh..lagipun harga kat situ quite expensive.. so gerak pergi ruby.karok kat situ.. tapi kalo aku nak karok..aku prefer kat seremban parade..tempat die best, then kalo masa da tamat..dia x potong terus lagu..dia bagi la 2 3 lagu kasi nyanyi.. tu yang best.. hehe.. yang tak boleh bla, nyanyi lagu nasyid gitu.. sempat la snap 2 3 gambar.. hehe.. lepas karok, pergi tengok orang main futsal.. jumpe budak sekolah ampangan..ok aku segan..tapi nasib baik, kuzai teman..kalo tak memang mati kutu aku kat situ.. hehe

ok, tu je la aku nak tulis.. nak tulis panjang2x..malas nak taip.. hehe.. sekiranya ada salah dan silap..mohon maaf..jangan simpan di dalam hati.. Assalamualaikum :)

p/s: Dalam kita melangkah… Terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat, Hingga kita terduduk dan menangis, Peritnya terasa tetapi ketahuilah, Dan renungilah dalam diri kerana… Mungkin air mata tika itu hadir kerana… Dia mahu menjahit sejadah IMAN yang kian terkoyak Lantaran ada langkah-langkah yang tersasar, Semoga tabah dan tetapkan iman… Biarlah kita keseorangan, Tanpa berteman, Biarlah malam, Tanpa sinar rembulan, Biarlah tidur, Tanpa dihiasi mimpi indah, Tapi, Jangan biarkan hatimu sunyi, Tanpa sepotong ayat, Ayat suci AL-QURAN

㋡ thanks for reading. do like and drop your comment okay.✌